INTERVIU/de referință – ARTA ȘI CRITICA III

INTERVIU: ARTA ȘI CRITICA III

School Of Athens Painting by Raffaello Sanzio of Urbino.jpg

[School Of Athens Painting by Raffaello Sanzio of Urbino]

INTERVIU/de referință – ARTĂ – CRITICĂ

 

[ Partea a III-a ]

 

[ ... ]

[ A] / [ D ] / [ E ] / [ F ] / [ G ] / [ 0 ]

[ ?! ] [ clipe de tăcere ]

[ puteam simți acel scepticism sfredelitor, din partea dumnealor ]

[ ori eu, fără prea multă zăbovire asupra micii destăinuiri, mi-am desfăcut tacticos nasturii de la mânecile cămășii urmând a le rula înapoi, spre a-mi elibera încheieturile, apoi, tușind sec și dregându-mi glasul, prinsei între degete o baghetă de cretă, îndrăznind să continui afirmațiile proprii, cu o exemplificare ]

[ 0 ] “Cu permisiunea dvs...“

[ .. și mă autoinvit la tablă, descriind un cerc, cu un punct în mijloc ]

[ 0 ] “Domnii mei, dacă priviți către această diagramă, ce vă pare a fi?”

[ ?! ] [ surprindeam o curiozitate, în expresivitatea chipurilor cărora parcă le înflorea un zâmbet din urma desenului meu naiv ]

 [ A ] “Simbolic, poate conține mai multe sensuri..”

[ D ] “Sau se încearcă transpunerea esenței?.. “

[ F ] “Poate pentru mine, nu reprezintă nimic. “

[ râsete înfundate ]

[ 0 ] “Rețineți-vă ideile, atunci. Căci toate, vor parcurge ordinea alcătuirii.”

[ în cumpănă ]

[ G ] ”.. Faceți cumva o paralelă la „Metoda Armoniei”? ”

[ 0 ] “Mai mult decât atât. Am exprimat ARTA. Am exprimat Critica. Nu am exprimat decât un Tot unitar – sau Nimic. Ce este Simbolul? Care este Esența? Cum este reprezentarea acestora?“

 [ F ] “Cu alte cuvinte, ce sugerați?”

[ ?! ] [ clipe de tăcere ]

 [ știam că oamenii, de regulă, au nevoie de dovezi, de certitudini, fie și în acceptarea celor mai bizare sau năștrușnice principii ]

[ 0 ] “Domnii mei, cuvântul Apă nu este și elementul în sine. Reprezintă un adevăr? Da! Însă, este unul parțial. Adevărul: Ce este Apa? Am putea defini ca fiind H2O? Desigur. Cine ne arată certitudinea? Este Apa, o substanță, cu x,y,z, proprietăți? Mai mult ca sigur. Ce ne arată acele caracteristici? Studiul chimic, fizic, biologic, energetic, etc. Cum se prezintă, elementul, către noi, cei care îl studiem? Sub diferite stări, manifestând transformări, pe niveluri, categorii, da? Ori, nu este adevărat? O, cum să nu! Dar de unde rezultă Adevărul Complet? Oare, nu din experimentarea acestuia?.. Dacă am reține în palme ceea ce am defini drept Apă, exclamând apoi “Iată Apa! Aceasta este Apa!“ – vom cunoaște și implicit recunoaște Elementul. Îi vom Simți structura. Atingem, gustăm, mirosim, privim – simțurile fizice, precum și cele extrasenzoriale în manifestarea care relevând Cunoașterea și Recunoașterea, ne conferă, totodată, certitudinea. Experimentarea directă și indirectă, domnii mei.”

[ ?! ] [ clipe de tăcere ]

[ deja le percepeam nu doar interesul, ci și uimirea; deși nu căutam o aprobare, asupra celor enunțate, spre întărirea unui adevăr, am continuat desenul diagramatic, descriind o săgeată, pentru a indica ceea ce rezultă: un punct, înconjurat de un cerc micuț, apoi, un alt cerc, care să le includă ]

[ mi-am îndreptat privirea către dânșii, zâmbind ]

 [ 0 ] “Privim către această nouă diagramă, și ne dăm seama de o schimbare, asupra elementelor definite prin adevărul parțial, însă ceea ce generează această contopire, și nu doar prin relația sinergetică, ci și prin impulsul ideatic pe care l-am cuprinde, din urma analizei personale sau chiar contemplativ-colective, este o trăire – care la rându-i, cuprinde impactul conștient sau inconștient.”

[ citeam pe chipu-le, o nedumerire ]

[ pesemne ar fi căutat o legătură cu subiectul anterior, sau vreo relevanță asupra refuzului meu – justificat de o alegere personalizată ]

[ le-am adus in atenție creta pe care o țineam între degete ]

[ 0 ] “Spre o cu totul altă înțelegere, vă aduc în prim plan această.. formă geometrică aparent insignifiantă, formată structural din elementul definit drept.. cretă. Dacă nu am avea această rocă microcristalină fină sedimentară, poroasă, prelucrată, nu am putea scrie la tablă (exceptând faptul că putea fi o altă.. invenție). Ce reprezintă ea, creta, pentru noi? Ne este de folos, un obiect – lucru, aparent fără de importanță. Subzistența însăși, domnilor. Ea, această simplitate - și nevinovată bucățică de calcar!.. Gândiți-vă, spre exemplu, că această structură, derivată până la un sistem molecular, conține Spațialitate, care la rându-i, contopește – sau închistează alcătuirea Materiei. Dacă.. am reduce, poate.. toate aceste goluri dintre structuri, am comprima, evident, dimensiunea, la un Punct, care va avea aceeași densitate cu obiectul, elementul dispus tridimensional, spațializării. Deci?! Ce ar reprezenta aceste spații, in alt spațiu, aceste structuri, în alte structuri? Cum s-ar transforma ceea ce este Gol, în ceea ce este Plin, și invers?!”

[ ..și spunând acestea, luai creta și chiar sub acea săgeată care lega prima diagramă de cea tocmai adusă în discuție, mai făcui una, dar cu sensul care arăta întoarcerea la sursă. ]

[ 0 ] “Iată, domnii mei, ceea ce contribuie la însăși subzistența lumii acesteia!.. Cei neștiuți!”

[ ..exclamai, bucuros, și am descris pe tablă un alt cerc, imens, care să includă ambele diagrame, într-un Tot unitar ]

[ după o scurtă pauză ]

 [ 0 ] “Acum înțelegeți, oare, domnii mei, dorința mea – ca și alegerea, de altfel, justificată, pentru a rămâne în umbră? ARTA, mai ales, domnilor, cere Sacrificiu...”

 

[ va continua ]

 

©Th3Mirr0r

tehnica1.jpg